VILJEN TIL UDFORDRING, MODET TIL FORANDRING

Er det virkelig nødvendigt at gå fremad? Hos Blåkläder mener vi ja, i det mindste til en vis grad. Hvis vi ikke udfordrer de traditionelle materialer og design for arbejdstøj, vil udviklingen mod en mere bæredygtig virksomhed ikke ske i det tempo og med den succes, vi stræber efter.

Blåkläders kunder er afhængige af vores produkter hver dag, så det er naturligt, at forventningerne til tøjets ydeevne er store. Men der er også meget præcise forventninger til design og materialevalg, som hænger sammen med traditioner. Det er ikke det samme for alle markeder. Som producent af professionelt tøj til kunder over hele Europa er vi klar over, at egenskaberne for et par arbejdsbukser i Sverige ikke nødvendigvis appellerer til en kunde i Frankrig eller Tyskland, og omvendt. Vi må finde måder at imødekomme behovene og forventningerne på alle markeder, samtidig med at vi undersøger, hvordan vi kan ændre traditionelle materialer til mere bæredygtige. De juridiske spørgsmål vedrørende europæisk lovgivning for personlige værnemidler gælder for sikkerhedstøj, sko og handsker. Vores beskyttende egenskaber bliver ofte opnået ved hjælp af specifikke materialer eller kemiske behandlinger, der er absolut nødvendige for deres funktion.

Blåkläders mål er altid at udvikle produkter med fokus på slidstyrke og lang levetid. Sammenholdt med funktionaliteten dikterer dette altid vores valg af materialer, komponenter og design. Vores kolleger i produktudviklingen er eksperter i at finde egenskaber, der kan gøre en forskel. For eksempel at flytte en søm for at undgå unødvendig slitage eller at placere forstærkninger de helt rigtige steder. Den hyppige dialog og samarbejdet mellem produktudvikling og vores kunder er et meget værdsat input til vores arbejde med at skabe det mest funktionelle, bekvemme og slidstærke arbejdstøj. Reklamationsteamet leverer vigtige oplysninger i de tilfælde, hvor vores produkter ikke lever op til kundernes behov og tilfredshed. Forbindelsen og den tætte dialog med markedet og vores kunder danner en produktivt sammenhæng med afvigelser eller fejl i produkter, hvor vi lærer af det.

Få returprodukter siger ikke kun noget om kundetilfredshed, men godkender også kvaliteten på vores produkter. Blåkläders reklamationsrate er under 0,02%, og det er et tal, vi er meget stolte af.

Materialerne og komponenterne er meget vigtige for det endelige produkts fodaftryk, men overordnet set er de kun en del af de mange ressourcer, der bliver tilføjet i produktionsprocessen. Transport af varer, elektricitet, vandforbrug og arbejdskraft er også vigtige dele af forsyningskæden. Produkter af høj kvalitet bliver brugt i længere tid, og det fører i sidste ende til lavere forbrug af alle disse ressourcer og ikke kun det materiale, tøjet er fremstillet af. Der er en balance mellem materialer, der ved første blik kan se ud, som om de vil give et mere bæredygtigt slutprodukt. Men hvis de samme materialer kræver et kompromis, hvor tøjet bliver brugt i kortere tid, giver summen af alle fakta et overforbrug af ressourcer, og bæredygtigheden går tabt. Vi udforsker konstant ny udvikling og evaluerer mulighederne, når det gælder råmaterialer fra alternative kilder eller genbrug af det færdige produkt. Men vi er uvillige til at acceptere kompromisser, der fører til en kortere anvendelse af tøjet.

Genbrug er i mange tilfælde ikke muligt for arbejdstøj og sikkerhedstøj på grund af de nedslidte tekstilfibre og den permanente forurening, der er sket under brugen. I disse tilfælde er den mest bæredygtige løsning at bortskaffe de slidte produkter ved forbrænding. Ud fra dette synspunkt er Blåkläders tilgang til bæredygtighed altid langsigtet brug.
For os er holdbarhed grundlaget for bæredygtigt arbejdstøj.